המגזין העירוני של Build

תיירות בעידן של משברים: גמישות ודינמיות בצל אתגרים גלובליים

בין מגפות לאתגרים ביטחוניים, הערים מוצאות דרכים חדשות לחזק את הכלכלה המקומית ולהציע חוויות מותאמות שמחברות בין התיירות לקהילה. איך מתמודדים עם חוסר הוודאות, ומהם הכלים שמאפשרים לתיירות לפרוח גם בזמנים מאתגרים?

 

מאמר / דו"ח מגמות 2025: גל הורוביץ
נובמבר 28, 2024

בכל חג, מאות אלפי ישראלים מציפים את נתב"ג, נרגשים לקראת הרגע בו ינחתו בארץ זרה ויתחילו את חופשתם. המשיכה לחופשות בחו"ל אינה מפתיעה – שינוי האקלים, השפה הזרה והמסקרנת, המאכלים הייחודיים והנופים עוצרי הנשימה, כל אלה הופכים את היציאה מגבולות המדינה לחוויה שאי אפשר לעמוד בפניה. אך לא רק הישראלים נמשכים לחופשות – גם ישראל עצמה מהווה יעד תיירותי מבוקש. המדינה, על אף גודלה הקטן, מציעה מגוון חוויות ייחודיות – מחופי ים עוצרי נשימה ועד אתרי דת והיסטוריה עשירים, לצד מרכזי תרבות ופנאי עכשוויים.
אולם, בעיתות משבר – כאשר אסונות, עימותים, מלחמות או מגפות משבשים את שגרת החיים – המציאות משתנה במהירות. הביטחון מתערער, המצב הכלכלי קשה, והחיים האישיים מצטמצמים. תעשיית התיירות, שעבור רבים הינה "הדובדבן שבקצפת" של השגרה, היא הראשונה להיפגע ולעיתים קרובות גם האחרונה להתאושש.

אירועי עבר כמו מגפת הקורונה ומשברים פוליטיים הדגימו את פגיעותה של תעשיית התיירות, אך גם את יכולתה להתאים את עצמה לתנאים משתנים. כיום, במציאות הביטחונית המורכבת של ישראל עקב מלחמת "חרבות ברזל", נדרשת גמישות רבה כדי לשמור על המשכיות התעשייה ולתמוך בכלכלה המקומית. בעוד מוסדות אירוח פרטיים, כמו מלונות ודירות Airbnb התאימו את עצמם למציאות החדשה באמצעות הפיכת חדרים למקלטים ולמגורים זמניים, הערים ניצבות בפני אתגר רחב יותר – כיצד למצב את עצמן מחדש כיעדים תיירותיים רלוונטיים. התעשייה כולה, ובעיקר הערים המרכזיות, נאלצות לבצע 'עדכון ערך בזמן אמת', תוך התאמת תוכן הפעילויות ושיפור החוויה המקומית המוצעת, מתוך שאיפה לשמור על תיירות פעילה גם בזמני משבר.

העיר

בעיתות משבר, ערים נדרשות לא רק להתמודד עם השלכות המצב, אלא גם ליזום ולמצוא דרכים יצירתיות להישאר רלוונטיות עבור מבקרים. אחת התגובות המרכזיות הינה חיזוק תיירות הפנים, שהפכה מאופציה שולית להזדמנות מרכזית. ישראלים רבים בוחרים לגלות מחדש את מדינתם, לחוות את יופייה ולתמוך בעסקים המקומיים.

מתוך כך, ערים רבות כבר החלו ליישם יוזמות יצירתיות לחיזוק תיירות הפנים. תל אביב, לדוגמה, יזמה קמפיינים שהזמינו את התושבים לגלות את העיר מחדש עם הטבות ייחודיות ושילוב בין לינה לחוויות תרבותיות. הרשות לפיתוח ירושלים פעלה בצורה דומה, באמצעות דילים משולבי לינה ושוברים דיגיטליים לאטרקציות ומוזיאונים, שתרמו לעידוד תיירות הפנים ולחיזוק הכלכלה המקומית.

גישות דומות רואים גם בערים כמו חיפה ובאר שבע, המשלבות את הקהילות המקומיות בניהול חוויות תיירותיות ייחודיות. סיורים קולינריים, סדנאות אמנות ופעילויות חקלאיות הפכו לחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה של ערים אלו, שמצליחות לייצר מצב של win-win: גם תמיכה בעסקים מקומיים וגם חיזוק הלכידות החברתית.

בנוסף, נוצרו קטגוריות תיירות חדשות, כמו 'תיירות מלחמה' ו'תיירות מתנדבים', שמושכות אנשים המגיעים כדי לסייע ולהביע סולידריות. קטגוריות אלו, מעבירות את המוקד מחוויה אישית גרידא למיקוד בתרומה חברתית והשפעה קהילתית. על כן, גם ערים שאינן יעדים תיירותיים מסורתיים זיהו הזדמנות לחבר בין מציאות המשבר לתיירות. בעיר שדרות לדוגמה, יצרו סיור מיוחד 'בעקבות המלחמה', שבו המבקרים הוזמנו לשמוע עדויות אישיות ולהיחשף לתיעוד מצמרר מאירועי אותו יום. יוזמות כאלו מצליחות לשלב בין הבעת סולידריות לבין חיזוק תחושת השייכות הקהילתית. אמנם ישנה גם ביקורת, ויש המזהירים מפני ניצול טרגדיות ככלי שיווקי, אך כאשר גישות אלו נעשות מתוך כבוד ושיתוף פעולה עם הקהילות המקומיות, הן יכולות להפוך לכלי משמעותי ומחבר.

מבט לעתיד

תיירות בעידן משברים מחייבת הסתכלות רחבה ויכולת הסתגלות לתנאים משתנים. הערים נדרשות לא רק להתמודד עם האתגרים המידיים, אלא גם לאמץ גישה אסטרטגית שתתמקד בחוסן ארוך-טווח. תיירות העתיד תיבנה על שילוב בין חדשנות, קיימות, וחיזוק הקשרים בין קהילות מקומיות למבקרים.

בעידן שבו משברים מתעצמים ומשפיעים על דפוסי התיירות, נדרש דגש מיוחד על תיירות שמניעה ערכים חברתיים וכלכליים כאחד. החיבור בין אנשים, בין אם באמצעות חוויות משותפות או יוזמות שתורמות לחיזוק המרקם המקומי, יהווה כלי משמעותי בעיצוב תיירות בעלת השפעה.

היכולת של ערים לחשוב מחדש על תפקידן בתיירות תגדיר את מעמדן בעולם המשתנה. חידוד הערכים המקומיים, יצירת חוויות משמעותיות והובלת שינויים שמתאימים לעולם של אי-ודאות, הם מהלכים שיבטיחו את מקומן בתיירות העתיד. התיירות תהפוך לפחות מוצרית ויותר מערכתית – תומכת בקהילות, מקדמת כלכלה מקומית, ומשתלבת במרקם החיים האורבני כחלק בלתי נפרד ממנו.

תיירות העתיד לא תהיה רק ענף כלכלי; היא תהווה גשר שמחבר בין תרבויות, אמצעי לבניית חוסן חברתי, ומנוע לצמיחה יצירתית וקהילתית. במבט קדימה, זוהי הזדמנות לערים לעצב מחדש את החוויות שהן מציעות ולהתאים אותן לעולם שבו השינוי הוא הקבוע היחיד.